Dit personlige brand er kilden til din virksomheds succes
Dit brand er derude, hvad end du vil have det eller ej, så du må hellere tage kontrol over det!
Siden jeg startede min første virksomhed, Boosting Business i 2008, har jeg været stor fortaler for at man som selvstændig og virksomhedsejer tager ansvar for sit personlige brand, og jeg har svært ved at tro, at der stadig er en debat om dette emne i dag.
For nogle lyder personlig branding som noget, som Instagram-influencere, TED-talk-talere og virksomhedschefer skal bekymre sig om og ikke små virksomhedsejere. Måske er det fordi små virksomhedsejere bruger så meget tid på at udvikle virksomhedens brand – at skabe marketingmateriale, kommunikere med kunderne “som” virksomheden på sociale medier osv. – at de ikke kan se, hvordan deres personlige brand kunne (eller burde) være anderledes eller adskilt.
Sandheden er, at personlig branding er et kraftfuldt værktøj til at hæve ikke bare din egen værdi, men din virksomheds omsætning. Det gælder for alle større overvejelser eller ændringer, som din virksomhed foretager, eller hvis du beslutter dig for at åbne en andet virksomhed på et tidspunkt.
Lad mig forklare, hvorfor dit personlige brand betyder noget for din virksomheds succes, og hvordan du kan opbygge et brand, der er helt dit eget:
Når du mødes med nogen, hvad gør du så på forhånd?
Du Googler dem!
Hvad laver du efter det møde?
Du Googler dem!
Hvad gør du, når du prøver at finde ud af, hvordan I kan arbejde sammen?
Du Googler dem!
Hvad gør du, når du skal vælge mellem at samarbejde med én person versus en anden person?
Du Googler dem!
Og online søgninger på personoplysninger bliver ikke mindre i den måde, vi driver forretning på i fremtiden. Vi kan ikke lade være. Vi træffer beslutninger baseret på det, vi ser, og hvis alt, hvad vi ser, er en forældet eller misvisende profil online, vil vi antage, at personen ikke har fulgt med tiden eller er ligeglad, og som virksomhedsejer vil det samme indtryk blive overført til din virksomhed. Dit brand er derude, hvad end du vil have det eller ej. Så du må hellere tage kontrol over det.
Hvordan påvirker dit personlige brand din virksomhed?

Vi ved, at det er folkene bag navnet, der gør en virksomhed til, hvad den er. Og hvad mere er, før vi interagerer med en virksomhed, vil vi i dag gerne kende folkene bag kulisserne – især stifteren og andre ledere. Og det, vi lærer, kan gøre forskellen mellem at stole på og arbejde med et brand eller søge efter et andet.
Så hvad vil folk gerne se i dit personlige brand? De er ivrige efter at vide, hvad der gør dig til dig; din sans for humor, dine passioner og dine tanker. Naturligvis vil vægten ligge på din virksomhed og branche, men ved at drysse nogle personlige detaljer og anekdoter ind vil du tilføje et relaterbart, menneskeligt præg.
For at opsummere det, jo flere som ser din personlige side, jo større er sandsynligheden for, at de føler en forbindelse med dig og stoler på dig. Dette er grunden til, at en personlig brandingstrategi har potentialet til at påvirke din virksomheds bundlinje.
Men hvordan kan du opbygge et personligt brand, der effektivt opbygger en relation til din målgruppe og får resultater for dit brand? Lad os tage et kig på det:
1. Begynd at planlægge tidligt
Begynd at tænke over hvad du ønsker at dit omdømme skal være, og hvordan du vil have det til at påvirke din virksomhed. Uden planlægning kan du i overført betydning ende med at skabe et omdømme, som du ikke føler er helt i tråd med dine værdier – og det er svært at ændre dit brand senere.
Første indtryk er afgørende, og der er aldrig et andet forsøg for et første indtryk. Så når det kommer til dit professionelle omdømme, er det bedst at planlægge fremad.
Stil dig selv disse spørgsmål:
- Hvem er mit publikum?
Alder, køn, placering, industri, ambition, kærlighed, had, frygt, humor osv. - Hvordan vil jeg have, at folk skal se mig?
Er det realistisk, og hvorfor er det vigtigt? - Hvilke top 3 kvaliteter ønsker jeg skal forbindes med mit personlige brand?
- Inden for hvilket område vil jeg gerne være kendt som ekspert?
- Hvordan vil jeg vise og bevise min ekspertise?
- Hvilke dele af mit liv vil jeg dele med mit publikum?
- Hvilke kanaler og medier vil jeg bruge?
2. Undgå selvpromovering
Selve udtrykket personlig branding kan hurtigt komme til at lyde som noget selvcentreret og selviscenesættende. Men der er en klar forskel på at tilbyde reel værdi og skamløs selvpromovering. I bund og grund er personlig branding mere som at opbygge et solidt omdømme. Og skamløs selvpromovering er kontraproduktivt i forhold til det.
Når du taler til dit publikum, uanset om det er gennem indhold, sociale opslag eller ved en begivenhed, så fokuser på at være ærlig, autentisk og nærværende. Giv dit publikum indsigt, der kan hjælpe dem på deres personlige og/eller professionelle rejse. Del gavmildt dine personlige oplevelser der underbygger den viden du deler, og undgå alt der kan ses som et salgsargument.
Hvordan hjælper dette dit brand og din omsætning? Når folk forgyldes af din viden og din personlighed, vil de have større tiltro til dit brand.
Hvis de har brug for hjælp, er din virksomhed med større sandsynlighed den første, de kommer til at tænke på. Og fordi du aldrig har presset dem med marketing, men som 100% autentisk og gavmildt har beriget dem med din indsigt og erfaring, vil de have mere tillid til dig og det du står for.
3. Vær autentisk
Mens vi er inde på dette, så lad os tage et dybere kig på, hvad det vil sige at være autentisk, og hvorfor det betyder noget.
Autenticitet betyder ikke poleret og altid billedskønt. Faktisk er det det modsatte. Det viser folk den rigtige dig, fejl og det hele.
Vi har alle set videoer af folk, der er super stive og over-øvede, og det er næsten smertefuldt at se. På den anden side, når nogen er afslappet, uden manuskript, men taler fra hjertet, er det i sagens natur mere kraftfuldt. Selvom deres tale og grammatik ikke er perfekt, er vi tiltrukket af dem.
Hvorfor det? Fordi en sådan autenticitet gør nogen mere jordnære og relaterbare. Du kan forestille dig den person som din ven. Det, kombineret med deres ekspertise, får dig til at lægge mærke til, når de giver råd, viden og vejledning – og tage imod det!
4. Bring konsekvent værdi
Selvfølgelig vil din personlige autencitet og tydelighed kun bringe dig så langt. Hvis du ikke understøtter dit personlige udtryk med solid værdi, vil dit publikum ikke følge dig længe.
Med solid værdi mener jeg, at du skal levere indhold og råd, der hjælper dit publikum med at få succes. Det kan for eksempel være at du giver en løsning på et almindeligt problem eller indsigt i at undgå faldgruber i branchen. Foretag en grundig research og afdæk hvilke problemer og udfordringer der findes i din branche, samt hvad folk frygter eller forsøger at undgå. Brug derefter din viden og ekspertise til at levere løsninger og vejledninger som kan dæmpe denne frygt.
Den mest almindelige måde at levere denne værdi til målgruppen er gennem indhold. Vælg et format, der vil engagere dit publikum. Det kan være blogindlæg, LinkedIn-artikler, infografik, videoer, podcasts eller andet.
5. Følg en fast tidsplan
Hvis du vil bygge et personligt brand, der gør en forskel, så kan du ikke forsvinde i lange perioder og derefter dukke op igen tilfældigt med nyt indhold.
Du skal være dedikeret til en fast tidsplan. Uanset om du poster på sociale medier, skriver blogs eller leverer videoindhold, har dit publikum brug for en regelmæssig forbindelse til dig. Det vil også vise dem, hvilken slags virksomhed du driver. Jo mere konsekvent du er, jo mere vil dit publikum se din virksomhed som troværdig, relaterende og nærværende. Men indrømmet, vi har jo travlt fra tid til anden som virksomhedsejere. Så den bedste måde at holde dit publikum tæt på dig og din virksomhed er at skrive din tidsplan ned. Tilpas den så den passer ind i din travle hverdag, og afsæt tiden til at følge den i kalenderen. Det er den bedste investering du kan gøre for din virksomhed – og det kan måles på bundlinjen!
Slutbemærkningen
Små virksomhedsejere har så meget på deres tallerken, at det der med at “arbejde med personlig branding” med stor sandsynlighed ikke får plads på den daglige to-do-liste. Og selvom det er vigtigt at opbygge og vedligeholde et personligt brand, vil jeg på ingen måde fortælle dig, at det er vigtigere end at sørge for at du har penge nok til at dække løn, eller at din salgstragt bringer nok potentielle kundeemner.
Når det er sagt, hjælper opbygningen af et stærkt personligt brand, dig med at vækste din virksomhed fra et solo-venture til noget mere substantielt, langtidsholdbart og virkningsfuldt. Dit personlige brand vil overleve enhver virksomheds brand, så læg lige så meget tid og kræfter i din egen historie som historien om din nuværende virksomhed.
Det vil give udbytte nu og på længere sigt. Jeg ønsker dig held og lykke!

Trine Tveen
Styrker kvinder til forretningssucces
Selvudvikling & Personlig Branding
Seneste kommentarer